Skip to content

Lluís Gendrau, president de l’APPEC: “Catalunya és un país de revistes”

30/01/2012

Lluís Gendrau dirigeix l’Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC) i el grup Enderrock. Ha visitat la Facultat de Lletres de la UdG per descriure, als estudiants del Grau en Comunicació Cultural, la realitat de la indústria de les revistes catalanes. Una realitat molt dura que, malgrat tot, Gendrau mira amb optimisme.

Entre els mitjans de comunicació, les revistes ocupen el segon lloc per audiència, després de la televisió. És cert que el consum d’Internet creix a grans passes, però encara és lluny de les primeres posicions. Un seixanta set per cent de la població manifesta llegir revistes, contra el quaranta que diu connectar-se a la xarxa. Tanmateix, el de les revistes és un sector immers en una crisi, que pot considerar-se com estructural, que l’ha posat a dieta d’aprimament: ha eliminat gairebé una quarta part dels llocs de treball i els ingressos per publicitat han caigut en un quaranta per cent.
La recepta per sobreviure, ha assegurat Gendrau, és apostar per les noves tecnologies, a la vegada que ha definit el nou model de supervivència com el “transmèdia”, que consisteix ha simultaniejar la presència de la capçalera a diverses plataformes de difusió: el paper, la xarxa o la televisió. Pel que fa als futurs professionals de la comunicació cultural –els estudiants del Grau en Comunicació Cultural de la UdG– ha advertit que la crisi també dibuixa un nou model de periodista, que no treballarà com assalariat en una empresa de comunicació sinó que, com professional autònom, vendrà les seves creacions a diversos mitjans.
No obstant això, el president de l’APPEC i del grup Enderrock, considera que les revistes seguiran l’estela que marca la indústria musical, la qual ha sabut remuntar l’impacte que li va suposar la davallada en la venda de discs a base de noves fórmules de comercialització, amb més valor afegit i beneficiant-se de les oportunitats que li proporcionava la xarxa. Diversos estudis demostren que als Estats Units la meitat de l’audiència de productes musicals ho és de pagament, una tendència que va en augment.
Catalunya país de revistes
A Catalunya es publiquen més de cinc-centes publicacions periòdiques diferents. És, per tant, “un país de revistes”, que s’apleguen en tres associacions professionals: l’APPEC, l’ACPG i la CPC. Una gran part de les capçaleres es distribueixen per subscripció i unes altres també arriben al quiosc. “Vivim en un marc de comunicació molt especial que atorga al nostre país una característica que no és dóna en gaires llocs del món”, ha explicat Gendrau. Tot seguit, ha fet un repàs a la llarga tradició de les revistes catalanes, fent especial menció al cas de Patufet, que als anys trenta del segle XX assolia vendes de seixanta mil exemplars, amb pics de cent mil. També ha posat l’exemple de la revista D’ací i d’allà, d’una qualitat extraordinària, els exemplars de la qual s’han convertit en un preuat objecte de col•leccionista. Tot plegat descriu un escenari de gran tradició que “ha tingut la necessitat de crear el propi marc de referència comunicativa” i que, en la revista, ha sabut trobar el seu instrument de referència.

Advertisements
No comments yet

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: