Skip to content

Núria Puig: “Productes i marques s’adrecen a nosaltres amb una única intenció: seduir-nos”

18/05/2011

Nuria Puig revela en la tesi Emocions i publicitat: el lligam emocional entre l’emissor i el receptor de la publicitat, el vincle que s’estableix entre la publicitat i les emocions i ha defensat la necessitat que aquesta relació s’estudiï des de l’Acadèmia.

La publicitat dedica molts esforços per arribar al receptor. L’any 2010 a Espanya es van invertir més de dotze mil milions d’euros, una xifra que “és prou rellevant com perquè no ens fixem en els efectes que la publicitat pot produir en la nostra conducta”, ha assegurat Núria Puig en el transcurs de l’acte de defensa de la seva tesi doctoral. Emocions i publicitat: el lligam emocional entre l’emissor i el receptor de la publicitat, aquest és el nom que du la tesi, té per objectiu comprendre una mica millor el paper de les emocions en la comunicació publicitària i, en ella, es posa de relleu el fet que la publicitat actua com una interferència en el sistema emocional, en la seva tasca d’interpretació del món que ens envolta. El jurat, format per Josep M. Nadal, José Manuel de Pablos, Juan Rey, Victòria Camps i Joan Ferrer, ha atorgat a la tesi la qualificació d’excel·lent cum laude per unanimitat.

Cal produir pensament crític sobre el fenomen

La publicitat intenta, i segurament aconsegueix, influir en la nostra manera de viure. Per tant, la investigadora considera que és obligat produir un coneixement crític sobre el fenomen, un pensament que sigui independent de la indústria que el genera, perquè “és una qüestió de responsabilitat social”. Assegura que les emocions tenen un paper crucial en la interpretació del món que ens envolta i en el seu l’estudi adverteix que, la publicitat, se suma a tots els altres estímuls que rep l’individu. Per tal de reeixir la publicitat treballa amb emocions, tot i que en les seves estratègies creatives utilitza uns altres conceptes que provenen de la psicologia.

“La publicitat emmarca els detalls que hauran de ser percebuts pel receptor, de la mateixa manera que en la creació audiovisual, enquadrar, és l’acció que posa el límit entre el que es representa i el que queda fora de la representació”, prossegueix Puig. La publicitat està interessada, també, en saber quina és l’experiència estètica que té el públic objectiu, per saber com reaccionarà davant dels elements que es fan servir en el discurs publicitari, que persegueix la construcció d’una imatge mitificadora de les marques i els productes. Defensa que la publicitat construeix missatges emocionalment significatius, posa en escena els productes i en fa una presentació teatralitzada. “Productes i marques s’adrecen a nosaltres amb una única intenció: seduir-nos”. En conseqüència, “la identificació profunda amb el receptor, només es pot produir, de manera fàcil, quan genera emocions”.

Josep Maria Nadal, en nom del tribunal, ha considerat que la lectura de la tesi de Puig “és més que significativa per a la Universitat i per al Departament, perquè els de Comunicació són uns estudis nous a la UdG i és important llegir tesis d’aquest àmbit una en un món universitari tan divers i competitiu.”

Advertisements
No comments yet

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: