Skip to content

El sistema universitari català ret homenatge a la tasca científica i docent de les dones en l’educació superior

10/01/2011

Divuit expertes i experts de les universitats i d’institucions implicades en les polítiques d’igualtat de gènere participen en aquest volum, que revisa el paper i l’aportació de les dones al món científic i docent.

Maria Elena Maseras Ribera, nascuda a Vila-seca, va ser la primera dona universitària de l’Estat espanyol. Es va matricular a la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona l’any 1872, però no va ser fins el 1910 que una reial ordre del Ministeri d’Instrucció Pública i Belles Arts va autoritzar l’accés lliure i oficial de les dones a la universitat. Això passava set segles després de la fundació de la primera universitat de l’Estat.

Per commemorar l’efemèride, la Comissió dona i ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) –òrgan que aplega Govern i universitats- ha impulsat la publicació del llibre Doctes, doctores i catedràtiques, que parla de la situació de la dona universitària des d’una perspectiva històrica i tenint en compte aspectes diversos: laborals, socials, culturals, educatius, psicològics, científics, tecnològics, de recerca, etc.

Divuit expertes i experts de les universitats i d’institucions implicades en les polítiques d’igualtat de gènere han participat en aquest volum, editat pel Departament d’Innovació, Universitats i Empresa i el CIC. Entre les expertes s’ha comptat amb la contribució de la Dra Teresa Cabruja, directora de la Unitat d’Igualtat d’Oportunitats entre Dones i Homes de la UdG.

L’anàlisi d’aquests/es experts/es serveix per explicar el paper i l’aportació de les dones al món científic i docent en els darrers 100 anys, però també per recordar les desigualtats de gènere que encara existeixen.

Per exemple, les dones representen un 54% dels estudiants de nou accés i un 59% dels titulats. Llegeixen la meitat de les tesis, però ocupen un 37-38% de les places de professor titular i només un 19% de les càtedres.

Les diferències també es veuen en la carrera investigadora, on les dones tenen més presència en els primers nivells, però, a partir del doctorat, la proporció de dones baixa. Entre els investigadors que fan una estada postdoctoral, hi ha un 40% de dones i només un 25% de grups de recerca estan coordinats per dones.

Per avançar per la via de la plena incorporació de la dona al món de la universitat i la recerca, s’han tirat endavant mesures com ara: afavorir la presència de dones en les convocatòries i en els espais de decisió i avaluació; flexibilitzar la durada dels ajuts predoctorals i postdoctorals per no perjudicar la maternitat, o la creació de la Comissió de Dona i Ciència del CIC.

Aquesta comissió, creada el 14 de novembre de 2005, té com a missió el desenvolupament de les polítiques de les dones en l’àmbit de l’educació superior i la recerca. Està integrada per un representant de cadascuna de les universitats catalanes i set persones designades pel conseller. Entre la feina desenvolupada aquests anys, destaca l’elaboració dels plans d’igualtat per a totes les universitats catalanes.

El llibre “Doctes, doctores i catedràtiques”, una iniciativa de la Comissió Dona i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) editat per la Generalitat, commemora el centenari de l’accés lliure de la dona a la universitat de l’Estat espanyol. El llibre es va presentar el divendres 17 de desembre de 2010, en un acte a l’Aula Magna de la Universitat de Barcelona.

Advertisements
No comments yet

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: